Hjortronplockning mot urangruva igång!

suomeksi_small     english_flag

Nu har hjortronplockningen mot urangruva startat. Vi har varit ute flertalet av dagarna sedan lördagen den 25 juli 2015. Det finns bär även om starten var en aning för tidig.
Tanken är att plockaren ger bort ungefär hälften av bären till projektet Ingen urangruva vid Torneälven och då framför allt med tanke på att stödja inventeringslägret 15-21 augusti 2015 i Rompas-området.
Plockningen skedde första dagen i Rompas, men har sedan skett inom ekokommunen Övertorneå för att minska reslängderna.
I tabellen resultatet så långt. Noteras bör att vi även tagit med plockare vars bär inte deltar i projektet, men där resultatet av insatsen i både kg och kr är av intresse för att påvisa vad hjortronplockning kan ge i form av inkomster. En fingervisning om att naturen har andra värden än stora gropar i marken.
Priset för rensade hjortron har vi satt till 150 kr/kg och för hjortronsylt till 200 kr/kg.
Vikten stämmer nödvändigtvis inte exakt eftersom bären rensats efter plockningen då de vägdes.
Bilder från respektive hjortronplockningstillfälle finns via namn-länkar i tabellen.

[ws_table id=”5″]

Vill du bidra med dina plockade hjortron?
Plocka där du är och sätt in pengarna på Övertorneå Naturskyddsförenings bankkonto i Sparbanken Nord, kontonummer 8264-4 123 016 654-6.
Du kan också använda vårt nya Swish-nummer 123 480 46 54.
Swish-nummer
Märk insättningen med ”ingen urangruva” och ditt namn.

Vill du komma och plocka eller veta mer?
Kontakta Urpo Taskinen, 070-629 58 02, urpo.taskinen@naturskyddsforeningen.se

Hjortronstället 30 juli 2015, här finns mer att hämta. Foto Urpo Taskinen.

1 thoughts on “Hjortronplockning mot urangruva igång!

Kommentering är stängd.