Onkijärviskogen är hotad – nu behöver vi din hjälp!

Foto: Marie Persson

Nu behöver vi din hjälp!

Skogen längs Onkijärvis östra sida inklusive området kring rastplatsen planeras att avverkas. Det fina friluftsområdet riskerar att bli ett kalhygge stort som 10 fotbollsplaner inom kort. Vi kommer göra allt som står i vår makt att förhindra det!

Vill du hjälpa till? Då kan du göra följande:

>>  Skriv på vår digitala namninsamling för att visa ditt stöd för det medborgarförslag som kommer lämnas in till kommunen den 6 oktober. Namninsamlingen hittar du här.

>>  Dela gärna namninsamlingen på Facebook eller på Messenger till dina vänner. Förslaget är ett initiativ från Naturskyddsföreningens styrelse, men eftersom föreningar inte får lämna in förslag kommer det lämnas in av några privatpersoner i stället. Medborgarförslaget finns att läsa längst ner i mejlet. Lägg upp bilder på sociala medier under hashtaggen #bevaraonkijärvi. Vi vet att området är en välbesökt och omtyckt plats för olika aktiviteter, så vi behöver visa våra politiker det.

>>  Gå med i Övertorneås skogsgrupp! Det gör du genom att skicka ett sms till kretsordförande Marie Persson, 070-594 5707. Vår skogsgrupp har inventerat området kring Onkijärvi vid två tillfällen och hittat höga naturvärden där. I skogen hittade vi 17 olika rödlistade arter och 4 signalarter. Förhoppningsvis kommer de många artfynden försvåra avverkning för skogsägaren, men det allra bästa vore om kommunen skulle kunna köpa/arrendera skogen, så den bevaras för all framtid. Det är det medborgarförslaget handlar om. Här nedan kan du läsa det.

Medborgarförslaget:

Bevara skogen runt Onkijärvi

Onkijärvi friluftsområde och rastplats är en välbesökt och lättillgänglig plats för befolkningen i Övertorneå. Runt sjön Onkijärvi finns eldstäder och motionsslinga och vid sjöns norra ände finns en timrad grillstuga, eldstad, vedbod, brygga och handikappanpassade toaletter. Onkijärvi ligger 5 km söder om Övertorneå centralort och är ett värdefullt rekreationsområde, framför allt sedan Luppioberget sålts ut till Lapland view lodge och tillgängligheten där har minskat.

Automatiskt genererad beskrivning i slutet av augusti anmälde markägaren i Onkijärvi att han planerar att avverka skogen kring sjön. Det är ett område på totalt 6,4 hektar (cirka 10 fotbollsplaner) som ligger längs med sjöns östra sida och inkluderar själva området precis runt rastplatsen. Det är det röda området på kartan.

Övertorneås Naturskyddsförening har inventerat området och kontaktat ansvarig myndighet Skogsstyrelsen i frågan. De har varit i kontakt med markägaren som har avböjt till att inleda en process om att skydda skogen genom ett så kallat områdesskydd. Förenklat innebär det att han skulle bli ersatt med 60% av trädens värde (rotersättning) under 50 års tid. Vi hoppas att kommunen har möjlighet att ta de kontakter som behövs för att försöka hitta en lösning som leder till att skogen få stå kvar. Om området blir ett kalhygge tappar Onkijärvi sitt värde som friluftsområde för en oöverskådlig framtid.

Vi yrkar därför

att kommunen får i uppdrag att skyndsamt försöka hitta en lösning som innebär att skogen kring Onkijärvi bevaras.

Övertorneå 29 september 2023

Marie Persson, Hedenäset